Törvényszerű-e a depresszió?

Azon gondolkoztam, hogy vajon törvényszerű-e a gyerek születése utáni depresszió? Vagy csak az első gyermek születését élik meg némelyek olyan nehezen? Nyilván alkat kérdése ez is, mint sok minden más az életben. De én a magam részéről hajlamos vagyok néha igencsak nekikeseredni, és depresszióba süllyedni. Jó, lehet, hogy nem pont a pszichológia szemszögéből vett depresszió ez, de én, magam annak nevezem. Nem volt ez másképp a gyerek születésekor sem, csak akkor hihetetlenül rosszul éltem ezt meg, mert azt hittem, hogy egyedi, és biztos azért vagyok depis, mert nem szeretem a csemetém. Ma már tudom, hogy ez egy nagy butaság, mert ez egy létező probléma, szülés utáni depressziónak hívjuk.
De, ha tudjuk, hogy van ilyen, akkor miért nem készítjük fel jobban rá a babát váró kismamákat? Hisz mennyivel egyszerűbb lenne, ha a már depresszióban lévő kismama olvashatna erről szóló könyveket, vagy újságcikkeket. De nem csöpögős, agyon tömjénezett gyereknevelős könyveket, hanem vicces hangvételű, igaz, megtörtént eseteket már aktív anyukáktól. Akkor kézzelfogható lenne az a fajta összetartozás érzés, hogy mások is éreztek ilyesmit, mások is voltak rossz passzban, és lám nem vagyunk egyedül. Sok könyv foglalkozik a gyerekgondozás témakörével, de kevés foglalkozik az anyává válással és annak lelki nehézségeivel, illetve hátterével. Mert, mint mindent, az anyaságot is tanuljuk, és idővel beleszokunk. Van persze olyan is, aki egyből, mikor kibújik a babája, már imádja, de van olyan is, akinek idő kell, hogy megszeresse. Nekem a szülésznőm egy nagyon hasznos dolgot mondott szülés közben, még pedig azt, hogy ne csodálkozzak, ha megszületik a fiam és idegennek fogom érezni, annak ellenére, hogy nagyon vártam őt. Majd idővel megismerem és megszeretem. És így is lett. De azzal az egy mondattal engem olyan sok szorongástól mentett meg később, hogy el sem tudom mondani, és nem győzök neki hálás lenni. Ilyen igaz, biztató, őszinte mondatokra van szükségük a kismamáknak és anyukáknak.

1 megjegyzés:

Névtelen at: 2011. július 6. 23:03 írta...

Kedves No. R. BI!

Nagyon érdekes volt a fent írása! Én végzős pszichológus hallgató vagyok, egy kutatást végzek jelenleg a szülés utáni depresszióval kapcsolatban. Mivel úgy látom Önt is érdekli a téma, ill. esetleg elő is fordult az Ön életében vagy az ismeretségi körében ilyen eset kérem az alábbi kérdőívek kitöltésével és azok továbbküldésével az ismeretségi körében segítse kutatásomat, hogy a szülés utáni depresszió megelőzéséhez és kezeléséhez minél nagyobb mértékben hozzájárulhassunk!
Az alábbi linken találja meg a kérdőíveket, melyek kitöltése max. 10 percet vesz igénybe:

https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dENTZmpLVlNzQnhxWDExUnp5UjM1Mnc6MQ

Hálás köszönettel: Hidegh Bernadett

Megjegyzés küldése